Att skriva en deckare, årskurs 8

Ni ska under lektionstid (och hemma om ni inte hinner med i skolan) skriva en deckare. Inlämning är fredag v 43. Deckaren skrivs enligt följande modell:

Deckarmallen
# Ett brott har begåtts
# En detektiv, amatör eller professionell, försöker komma på lösningen
# Brottsplatsen undersöks
# Det finns ett antal misstänkta personer som presenteras
# Bevis/motiv prövas
# Brottet klaras upp


Textens struktur
Skriv i någon av dessa tre berättarformer:
En allvetande berättare
Ett jag som berättar
Ur två perspektiv; till exempel brottsling/offer/polis eller detektiv


Du kan inleda din deckare på olika sätt:
# Börja med bakgrundsbeskrivningen eller själva brottet. Gå sedan till varför det inträffade.
# Berätta upplösningen först och rulla sedan upp historien.
# Berätta växelvis.

Sluta din deckare med att brottslingen avslöjas eller inte avslöjas - vad blir mest effektfullt för just din deckare?


Gör en disposition (kladd) på hur du tänker skriva din deckarnovell. Här kommer några förslag som du kan använda dig av för att komma igång:
Vem? Är mördaren? Mordoffret? Detektiven/polisen?
När?  Tidigt på morgonen? Sent på kvällen? Vilka var med? Årstid? Lucianatt eller sommarkonsert? Dåtid eller nutid?
Var? Händer det? Vilken plats? Var befinner de sig? I skolan, i huset, i källaren, i skogen eller på parkeringen?
Hur? På vilket sätt? Med vapen, gift, misshandel, strypning eller en stekpanna? Kanske ett mystiskt försvinnande?
Varför? Vad är motivet? Kärlek, makt, pengar eller hämnd? Kanske är hon/han någon som personen känner.


Sätt att skapa spänning!
1. Använd sinnena (syn, hörsel, lukt eller känsel) så att texten blir beskrivande.
2. Berätta levande, använd adjektiv och ta med intressanta detaljer när du beskriver personer och miljö.
3. Låt stämningen variera; tragiskt och sorgset varvat med lättsamt och roligt.
4. Presentera en person genom att personen gör eller säger något. Utseendebeskrivningen läggs in i små glimtar. Visa hellre med beskrivningen hur huvudpersonerna tänker och känner än att skriva deras tankar och känslor.
5. Låt långa och korta avsnitt variera. Berätta om mördarens förberedelser mycket utdraget i detalj och låt sedan mordet eller våldshandlingen berättas i ett högt tempo.
6. Med återkommande inslag antyder man att något otäckt ska hända. En stor svart bil kör förbi vid ett par tillfällen, någon får höra en melodi visslas på ett visst sätt eller någon beter sig på ett visst sätt.


Bearbetning av text
Kontrollera följande:

# Har du använt dig av dina kunskaper kring det ämne du har valt att skriva om?
# Röd tråd - hänger innnehållet ihop? Är det något som behöver utvecklas?
# Stryk det ointressanta
# Styckeindelning
# Rätt tidsform?
# Omväxlande meningar - lång och korta. Använd dig av olika samordnande konjunktioner för att binda ihop meningar (jag kom inte, eftersom bussen...., jag kom inte, därför att...)
# Skriftspråk (ej talspråk; kolla, dom, han spela fotboll, jag såg han)
# Punkt, komma, frågetecken...
# Stor bokstav
# Upprepningar
# Ta bort "slaskord" (så, ju, alltså...)
# Stavning

Låt gärna en kompis läsa igenom din text och fundera tillsammans på vad som skulle kunna förbättras!



Betygskriterier
E
Du har skrivit en läsbar deckare med fullständiga meningar, punkt och stor bokstav, skiljetecken och styckeindelning. Din deckare har en tydlig röd tråd och du visar att du behärskar deckargenren. Du har använt dig av deckarmallen.

C
Förutom kriterierna för E krävs det att du har beskrivit bra och uttrycksfullt. Du har få stav- och grammatiska fel.

A
Förutom kriterierna för E och C ska du ha gjort en välformulerad deckare. Du har dessutom lyckats skapa riktig spänning med din novell. Du har skrivit en text med ytterst få stav- och grammatiska fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0