Kap 6 Der Mann vom Hauslabjoch år 9

Glosor till torsdag 10/11 är:

die Höhle -n = hålan, grottan

zitternd = darrande

darüber = över den

gierig = girigt, glupskt

das Fleisch = köttet

das Heu = höet

trocken = torrt

die Jagd = jakten

die Waffe -n = vapnet

fühlen = känna

weiter = vidare

steil = brant

dort oben = där uppe


Die Woche = veckan

der Montag = måndagen
der Dienstag = tisdagen
der Mittwoch = onsdagen
der Donnerstag = torsdagen
der Freitag = fredagen
der Samstag = lördagen
der Sonntag = söndagen

der Tag = dagen
die Woche = veckan

die Monate = månaderna

der Monat = månaden
die Monate = månaderna

der Januar = januari
der Februar = februari
der März = mars
der April = april
der Mai = maj
der Juni = juni
der Juli = juli
der August = augusti
der September = september
der Oktober = oktober
der November = november
der Dezember = december

Rund um das Jahr kapitel 4 glosor

Glosor till fredag 28/10:

natürlich = naturligtvis

so viel machen = göra så mycket

die Natur = naturen

bald = snart

hast du gern = gillar du

hast du nicht gern = gillar du inte

ganz leicht = jättelätt

wieder = igen, åter

toll = fantastiskt, toppen

der Schnee = snön

nach = efter

 


Kap 5 Hier wohne ich del 2

Glosor till fredag 28/11 är:

das Kissen = kudden
die Kissen = kuddarna
die Wand = väggen
die Wände = väggarna
die Küche = köket
teilen = dela
älter als = äldre än
schwierig = svår
laut = hög, högljudd
bequem = bekväm
darauf = på den
auf dem Land = på landet
in der Stadt = i stan
das Sofa = soffan
die Sofas = sofforna


Rund um das Jahr kapitel 4 glosor

Glosor till torsdag 27/10:

der Frühling = våren

der Sommer = sommaren

der Herbst = hösten

der Winter = vintern

die Jahreszeit = årstiden

das Jahr = året

der Pilz = svampen

die Pilze = svamparna

die Sonne = solen

es schneit=  det snöar

es regnet = det regnar

es ist windig = det blåser


Kap 5 Hier wohne ich åk 8 del 1

Glosor till torsdag 27/10 är:

das Zimmer = rummet

der Fernseher = teven

der Schrank = skåpet

die Schränke = skåpen

der Schreibtisch = skrivbordet

der Sessel = fåtöljen

der Stuhl = stolen

die Stühle = stolarna

der Teppich = matta

der Tisch = bordet

das Bett  =sängen
die Betten  =sängarna

das Regal = hyllan


Sein = att vara

Vi har även börjat jobba med sein, som betyder att vara. Läxa till torsdag 20/10 är att kunna böjningsmönstret för sein samt kunna använda dem i meningar.

ich bin = jag är
du bist = du är
er ist = han är
es ist = den, det är
sie ist = hon är
wir sind = vi är
ihr seid = ni är
sie sind = de är
Sie sind = Ni (artigt) är


Ich bin nett.
Du bist nett.
Er ist nett.
Es ist nett.
Sie ist nett.
Wir sind nett.
Ihr seid nett.
Sie sind nett.
Sie sind nett, Frau Müller.


Hochwasser kap 5 glosor

Glosor till onsdag 19/10 är:

häufig = ofta

viel zu viel = alldeles för mycket

zerstören = förstöra

erkältet = förkyld

das Wetter = vädret

der Sturm -+e = stormen

das Gewitter = åskvädret

wenig = lite

eigentlich = egentligen

Glück haben = ha tur

viel zu tun = mycket att göra

das Schiff -e = båten, skeppet

jedes Jahr = varje år

alle paar Jahre = vartannat år

jedoch = emellertid

feiern = fira

die Hochzeit -en = bröllopet

die Insel -n = ön

sogar = till och med


Haben = att ha

Vi har börjat jobba med haben, som betyder att ha. Läxa till fredag 14 oktober är att kunna böjningsmönstret för haben samt kunna använda dem i meningar.

ich habe = jag har
du hast = du har
er hat = han har
es hat = den, det har
sie hat = hon har
wir haben = vi har
ihr habt = ni har
sie haben = de har
Sie haben = Ni (artigt) har


Ich habe eine Schwester.
Du hast eine Schwester.
Er hat eine Schwester.
Es hat eine Schwester.
Sie hat eine Schwester.
Wir haben eine Schwester.
Ihr habt eine Schwester.
Sie haben eine Schwester.
Haben Sie eine Schwester, Frau Müller?


Betygskriterier för relationsarbetet kring Prinsessan & Mördaren

Betyget E
Eleven har skrivit på alla uppgifterna.
Eleven försöker sig på ett visst resonemang.
Eleven skriver med röd tråd.


Betyget C
Förutom kriterierna för E
Eleven visar på ett bra resonemang.
Eleven har en del skriv- och grammatiska fel.
Eleven har reflekterat och funderat kring temaområdet.


Betyget A
Förutom kriterierna för E och C
Eleven fördjupar och analyserar.
Eleven visar att hon/han har ett hållbart resonemang.
Eleven har i stort sett inga skriv- och grammatiska fel.


Att skriva en deckare, årskurs 8

Ni ska under lektionstid (och hemma om ni inte hinner med i skolan) skriva en deckare. Inlämning är fredag v 43. Deckaren skrivs enligt följande modell:

Deckarmallen
# Ett brott har begåtts
# En detektiv, amatör eller professionell, försöker komma på lösningen
# Brottsplatsen undersöks
# Det finns ett antal misstänkta personer som presenteras
# Bevis/motiv prövas
# Brottet klaras upp


Textens struktur
Skriv i någon av dessa tre berättarformer:
En allvetande berättare
Ett jag som berättar
Ur två perspektiv; till exempel brottsling/offer/polis eller detektiv


Du kan inleda din deckare på olika sätt:
# Börja med bakgrundsbeskrivningen eller själva brottet. Gå sedan till varför det inträffade.
# Berätta upplösningen först och rulla sedan upp historien.
# Berätta växelvis.

Sluta din deckare med att brottslingen avslöjas eller inte avslöjas - vad blir mest effektfullt för just din deckare?


Gör en disposition (kladd) på hur du tänker skriva din deckarnovell. Här kommer några förslag som du kan använda dig av för att komma igång:
Vem? Är mördaren? Mordoffret? Detektiven/polisen?
När?  Tidigt på morgonen? Sent på kvällen? Vilka var med? Årstid? Lucianatt eller sommarkonsert? Dåtid eller nutid?
Var? Händer det? Vilken plats? Var befinner de sig? I skolan, i huset, i källaren, i skogen eller på parkeringen?
Hur? På vilket sätt? Med vapen, gift, misshandel, strypning eller en stekpanna? Kanske ett mystiskt försvinnande?
Varför? Vad är motivet? Kärlek, makt, pengar eller hämnd? Kanske är hon/han någon som personen känner.


Sätt att skapa spänning!
1. Använd sinnena (syn, hörsel, lukt eller känsel) så att texten blir beskrivande.
2. Berätta levande, använd adjektiv och ta med intressanta detaljer när du beskriver personer och miljö.
3. Låt stämningen variera; tragiskt och sorgset varvat med lättsamt och roligt.
4. Presentera en person genom att personen gör eller säger något. Utseendebeskrivningen läggs in i små glimtar. Visa hellre med beskrivningen hur huvudpersonerna tänker och känner än att skriva deras tankar och känslor.
5. Låt långa och korta avsnitt variera. Berätta om mördarens förberedelser mycket utdraget i detalj och låt sedan mordet eller våldshandlingen berättas i ett högt tempo.
6. Med återkommande inslag antyder man att något otäckt ska hända. En stor svart bil kör förbi vid ett par tillfällen, någon får höra en melodi visslas på ett visst sätt eller någon beter sig på ett visst sätt.


Bearbetning av text
Kontrollera följande:

# Har du använt dig av dina kunskaper kring det ämne du har valt att skriva om?
# Röd tråd - hänger innnehållet ihop? Är det något som behöver utvecklas?
# Stryk det ointressanta
# Styckeindelning
# Rätt tidsform?
# Omväxlande meningar - lång och korta. Använd dig av olika samordnande konjunktioner för att binda ihop meningar (jag kom inte, eftersom bussen...., jag kom inte, därför att...)
# Skriftspråk (ej talspråk; kolla, dom, han spela fotboll, jag såg han)
# Punkt, komma, frågetecken...
# Stor bokstav
# Upprepningar
# Ta bort "slaskord" (så, ju, alltså...)
# Stavning

Låt gärna en kompis läsa igenom din text och fundera tillsammans på vad som skulle kunna förbättras!



Betygskriterier
E
Du har skrivit en läsbar deckare med fullständiga meningar, punkt och stor bokstav, skiljetecken och styckeindelning. Din deckare har en tydlig röd tråd och du visar att du behärskar deckargenren. Du har använt dig av deckarmallen.

C
Förutom kriterierna för E krävs det att du har beskrivit bra och uttrycksfullt. Du har få stav- och grammatiska fel.

A
Förutom kriterierna för E och C ska du ha gjort en välformulerad deckare. Du har dessutom lyckats skapa riktig spänning med din novell. Du har skrivit en text med ytterst få stav- och grammatiska fel.


Tema deckare

Under de kommande veckorna kommer 8B i svenska att arbeta med ett deckartema. Vi kommer att tillsammans titta på deckargenren och olika typer av deckare. För vem kan motstå spänningen, de oväntade händelserna och de detektiver eller poliser som till slut lyckas knäcka gåtan eller mysteriet?


Målsättning med arbetet

Känna till olika typer av deckare samt ha kunskap om vad som kännetecknar dessa.
Att få kunskap om deckargenren och känna till hur ett ”klassiskt deckarmönster” ser ut.
Att läsa och reflektera över ett skönlitterärt verk ur deckargenren.
Att få ökad kännedom om deckarförfattare.
Att se en filmatisering av deckare och analysera denna film enligt deckarmallen.
Att ta reda på och presentera intressant fakta om valfritt ämne inom deckargenren.


Att lämna in:

Filmanalys enligt mallen för deckare.
Bokrecension, utgå från bokrecension 1.
En deckare skriven av dig själv, utifrån deckarmallen.


En deckares innehåll och upplägg:

(OBS! Dessa delar måste inte följa i ordning utan kan komma lite hur som helst i en bok. Det finns olika typer av deckare, även om de i stort sett är skrivna efter samma formel.)
Deckarmallen:
Ett brott har begåtts.
En detektiv, amatör eller professionell försöker komma på lösningen.
Brottsplatsen har undersökts.
Det finns ett antal misstänkta som presenteras.
Bevis/motiv prövas.
Brottet klaras upp.


Inlämning Prinsessan och Mördaren

Den 18 oktober ska inlämningen om Prinsessan och Mördaren vara inne. Ni ska skriva tre uppgifter:

¤ Relationen mellan förälder och barn, minst 1 sida
¤ Kompisrelation/-er, minst 1 sida
¤ Relationen till alkohol, minst en halv sida

Till detta kommer en framsida, dvs totalt minst 3,5 sidor.

Arbetet görs i första hand i skolan, och ska vara handskrivet. Hinner man inte i skolan görs arbetet färdigt hemma.


Der neue Freund kapitel 3 glosor

Glosor till torsdag 13/10:

ich interessiere mich für... = jag intresserar mig för...

das Buch = boken

die Bücher = böckerna

am Computer = vid datorn

der Computer = datorn

willst du = vill du

ich mag = jag gillar

Wie findest du? = Vad tycker du om?

Ich reise gern = Jag reser gärna.

die Sprache = språket

die Schule = skolan


Ausflug mit dem Fahrrad kap 4 glosor

Glosor till torsdag 13/10:

das Zelt -e = tältet

das Büro -s = kontoret
das Fahrrad -er+ = cykeln

das Moped -s = mopeden
das Café -s = caféet
der Hering -e = tältpinnen
glücklich = lycklig
das Ziel -e = målet
erlauben = tillåta
jeden Abend = varje kväll
munter = pigga och glada

die Tasche -n = väskan
aufpassen = se upp, akta sig
vorhin = nyss
genug = tillräckligt
gähnen = gäspa
benutzen = använda
hundemüde = dödströtta
fehlen = saknas

der Luftballon -s = ballongen

wenn es so wär = om det vore fallet

wegen = på grund av

die Welt = världen


RSS 2.0