Adjektive

    Idag har vi letat adjektiv! Dessa kommer att vara läxa, i tre olika omgångar. Datum kommer senare. Dessa ord slog vi upp idag:
     

  1. lång = lang

  2. kort = kurz

  3. smal = schmal

  4. tjock = dick

  5. ful = hässlich

  6. fin = fein

  7. snygg = schick, hübsch

  8. cool = cool

  9. bra = gut

  10. dålig = schlecht

  11. smart = smart

  12. dum = blöd, dumm

  13. tråkig = langweilig

  14. rolig = lustig

  15. konstig = merkwürdig

  16. normal = normal

  17. sjuk = krank

  18. frisk, kry = gesund

  19. stark = stark

  20. svag = schwach

  21. feg = ängstlich, Feigling

  22. modig = tapfer

  23. rik = reich

  24. fattig = arm

  25. kär = verliebt

  26. blyg = schüchtern

  27. avundsjuk = neidisch

  28. trött = müde

 


Inlämning 7B svenska 10 november

Den 10 november ska 7B lämna in ett arbete kring Den där Jenny. Utöver de tolv uppgifterna som de kan välja mellan, kan de också välja att skriva ett nytt slut på boken, då många var nyfikna på hur det går för tjejerna.

Fortfarande gäller att det är en handskriven a4/en halv dataskriven a4 som är minimum per uppgift, och att man ska välja minst 3 uppgifter.

Inlämning 7B svenska

Först vill jag påminna om att eleverna ska ha läst tom sidan 75 i Den där Jenny tills på torsdag! Vi läser färdigt boken på torsdagslektionen. Själva läsandet av boken har fungerat bra, de gillar boken och kan relatera till folk i sin närhet.



De har även fått ut ett papper med tolv valbara uppgifter.
1. Gör en tankekarta över boken.
2. Skriv ett kort brev från dig själv (eller från en av personerna i boken) till någon i boken.
3. Du är en nära vän som ska hjälpa huvudpersonen. Vilket råd ger du?
4. Gör en nyhetsnotis av någon händelse i boken.
5. Gör en veckotidningsintervju med någon av personerna i boken.
6. Skriv en av personernas dagbok i ett par dagar.
7. Välj en scen från boken och skriv om den som om den hände för 200 år sedan eller om 200 år.
8. Välj en scen ur boken och skriv om den som om dem hade hänt i närheten av där du bor.
9. Du kan spå om framtiden. Spå huvudpersonens framtid. Berätta detaljerat vad som kommer att hända efter att boken slutat.
10. Du är miljonär och obotligt sjuk utan arvtagare. Vem i boken vill du ge pengarna och varför?
11. Du kan stiga in i berättelsen. Berätta hur du ingriper i handlingen!
12. Jämför en av huvudpersonerna med en av dina bästa vänner!

Av dessa tolv ska de välja minst tre som de jobbar kring och lämnar in.

Förutom de tre uppgifterna ska det finnas med ett försättsblad som berättar att arbetet handlar om Den där Jenny. Inlämning sker senast onsdag v 45, 10 november. Arbetet sker i skolan samt hemma om det inte hinns med under lektionen. Eftersom det är omdömesskrivning på gång, är det så klart viktigt att lämna in. Man får självklart göra fler uppgifter än tre (ju fler desto bättre)!

småord till ons 13/10 åk 8

     

  1. immer = alltid

  2. nie = aldrig

  3. manchmal = ibland

  4. vielleicht = kanske

  5. nicht = inte

  6. nichts = ingenting

  7. bald = snart

  8. dann = då, sedan

  9. wenn = när, om

  10. nur = bara

  11. auch = också

  12. jetzt = nu


    Dessa tolv småord är läxa till onsdag 13 oktober.



Tema identitet år 7

Vi kommer att arbeta med ett tema som kallas Identitet nu i ett par veckor. Vi kommer tillsammans att läsa boken ”Den där Jenny” av Eva Wikander tillsammans i klassen. Mest blir det högläsning, men det blir även tyst läsning.


Den där Jenny” är skriven i två delar, Jennys del och Åsas del. Jenny och Åsa går i samma klass. Åsa är bästa kompis med Cilla och Marie. Jenny flyttade på sommarlovet mellan femman och sexan, och när hon börjar i Åsas klass tycker Åsa, Cilla och Marie att Jenny är konstig som sminkar sig helt svart, och börjar kalla henne för hora mm. Jenny umgås mest med äldre, hon har det jobbigt hemma, och försöker dölja sin låga självkänsla med att vara tuff och cool, bla genom rökning och sprit.


Vi kommer att gå igenom mycket olika saker kring identitet. Detta blir ett sorts experienttema, eftersom man vet aldrig hur elever tar till sig olika sätt osv. Vi kommer under veckorna även att koppla ihop till arbetet kring Rädda barnen och barnkonventionen.


Som en inledande övning på identitetstemat fick eleverna på första lektionen i augusti skriva ett brev till mig om sig själva.


Lite av det vi kommer att arbeta med är:

Vad är hälsa för dig?
”Mår du bra går det bra”, i svenskboken
Gränser – värderingar
Personbeskrivningar – skrivövning
Identitet – ibland är jag det ena och ibland är jag det andra
Positiva saker – Jag tycker om mig själv därför att... ---- Jag tycker om dig (som sitter till höger/vänster/rakt fram) därför att... ---- Sätta lapp på ryggen, alla i klassen skriva positiva saker om personen.


RSS 2.0