Skrivprocessen
Skrivprocessen
1. Idékläckningsfras. Skriv ner alla dina idéer kring uppgiften. Det spelar ingen roll om du skriver huller om buller, som punkter, mindmap/tankekarta eller stödord; det viktiga är att du får ner allting på papper. Här kan du fylla på med mer idéer som dyker upp under arbetets gång.
2. Strukturering. Försök att organisera och strukturera dina idéer under olika rubriker. Dra streck eller markera på annat sätt vad som hör ihop med vad.
3. Skriv ett utkast. Skriv ditt första utkast som en ”luftig” text (till exempel med text på varannan rad) där det finns gott och plats för att göra ändringar, tillägg samt få respons och kommentarer av kamrater och lärare. Ditt utkast bör innehålla en korrekt styckeindelning samt en tydlig inledning, text och ett avslut.
4. Kamratrespons. Hjälp varandra att kontrollera, ge tips och idéer, förslag på förbättringar osv.
5. Kompletteringar. Åtgärda det som kom fram vid kamratresponsen.
6. Språkgranskning och renskrivning. I samband med att du skriver rent din text är det nu dags att bli ytterst petig med meningsbyggnad, ordval, stavning och användandet av skiljetecken.
7. Kamratrespons. Hjälp varandra att kontrollera att allt har blivit rätt och riktigt!
Boken om mig - kapitel
Boken om mig – innehåll
Kursiverade rubriker är valfria, övriga är obligatoriska!
-
Min släkttavla – familjeträd eller annan uppställning (kräver lite forskning!).
-
Min familj – beskrivning av familjemedlemmarna.
-
Mitt namn – intervjua dina föräldrar om hur du fick ditt namn.
-
Min födsel och året jag föddes – intervjua dina föräldrar.
-
Jag som ett litet barn – intervjua dina föräldrar.
-
Viktiga händelser? Oskyldigt bus, saker du ångrar, personer som du aldrig kommer att glömma eller andra viktiga händelser – små som stora.
-
Hur jag ser ut – en beskrivning av dig själv innehållande ett självporträtt/foto och ett skriftligt signalement.
-
Skolan och lärarna – din relation till ämnen, kompisar osv.
-
Just nu – så här ser en vanlig dag ut i mitt liv.
-
Mina kompisar.
-
Mina intressen.
-
Jag och sport.
-
Jag och musik.
-
Jag och film.
-
Jag och böcker.
-
Jag och Internet.
-
Jag och min mobiltelefon.
-
Jag älskar...
-
Jag hatar...
-
Det här gör mig glad.
-
Vad jag funderar över.
-
Det här vill jag ändra på.
-
När jag blir stor vill jag – vad har du för några planer inför framtiden? Jobb, boende, fritid, vänner, familj eller andra storslagna planer?
-
Människor jag beundrar.
-
En levnadstecknare ser på mig. Detta kapitel skall du inte skriva själv utan be någon annan att skriva om dig. Det kan till exempel vara en förälder, ett syskon eller en kompis.
-
Dikter.
-
Mitt liv i bilder.
-
Egna idéer.
Betygskriterier Boken om mig
Målsättningen för detta arbete grundar sig på skolverkets strävansmål gällande svenskämnet, vilket (i detta fall) innebär att eleven:
# utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,
# utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,
# genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,
# förvärvar insikt i hur lärandet går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.
Betygskriterier:
Godkänd
Eleven deltar aktivt i arbetet under lektionstid och följer uppsatta tidsramar.
Eleven har skrivit 16 kapitel i boken om mig med relevant och förståeligt innehåll.
Eleven har tagit hjälp av skrivprocessen för att utvecklas språkligt.
Eleven har arbetat med det vidgade textbegreppet för att förstärka det skriftliga innehållet.
Väl Godkänd (förutom ovanstående)
Eleven har skrivit minst 20 kapitel i boken om mig med relevant och lätt förståeligt innehåll.
Eleven använder skrivprocessen och texttriangeln (se nedan) som verktyg för att bearbeta och förbättra sin egen och andras texter.
Eleven använder sin fantasi för att ge Boken om mig en personlig prägel.
Eleven använder fantasi och kreativitet för att förstärka textens budskap med bilder.
Eleven använder sig i hög grad av korrekt meningsbyggnad och uttrycker sig med variation i språket.
Eleven visar säkerhet gällande stavningsregler och använder styckeindelning och skiljetecken som ett medel för att underlätta för läsaren.
Mycket Väl Godkänd (förutom ovanstående)
Eleven använder bild och text för att förstärka budskap samt ge uttryck för och gestalta reflektioner, känslor, erfarenheter och lärdomar.
Eleven visar stor säkerhet gällande skrivreglerna.
Elevens texter visar på god struktur, mycket god språklig variation och stor språklig medvetenhet.
Eleven reflekterar över sin egen lärandeprocess.
Boken om mig
Boken om mig
Du är nu framme vid ditt åttonde skolår. Du har utvecklat ditt tänkande och ditt språk och du är med hjälp av detta på god väg att inte bara förstå dig själv utan även andra människor. Oavsett vem du är; flicka eller pojke, kort eller lång, ljus eller mörk etc., har du känslor, ambitioner, drömmar, rädslor och funderingar. Du har nu kommit så långt i din utveckling att det är dags för dig att ta en ordentlig ”titt” på dig själv och dokumentera vad du finner!
Detta kommer du att göra genom att arbeta med BOKEN OM MIG. Detta dokument kommer att bli ett härligt dokument för dig att ta fram om 10, 20, 30 eller kanske rent av 40 år.
Förutom skrivprocessen är det vidgade textbegreppet (form, färg och layout) ett viktigt inslag i detta skrivarbete.
Innehåll:
# Framsida
# Innehållsförteckning
# Minst 16 kapitel om dig själv
# Ett avslutande kapitel innehållande dina reflektioner kring arbetsprocessen.
# Baksida.
Min kompis Kristina
Den person som jag räknar som min bästa vän heter Kristina. Hennes familj och jag kallar henne dock inte för annat än K.
K och jag möttes en vinterdag 2004, när vi var på möte inför simskolestarten. Vi arbetade alltså extra som simskolefröknar, därav Ks smeknamn på mig; Bubblan eller Jenny Bubbla. Det klickade inte direkt, vi var på olika plan i livet. K var 17 och fajtades med gymnasieodödligheten, jag var 23 och höll på att avsluta min lärarutbildning.
Det gick några månader och vi började umgås mer och mer. Till sist var vi ett radarpar. Som ler och långhalm. Som Helan och Halvan. En lång och smal, den andra kort och knubbig.
Vi insåg att vi kompletterade varandra bra. Under hela vår tid tillsammans har inget känts krystat mellan oss. Ibland har vi suttit i Ks föräldrars trädgård, tysta, hon pluggandes och jag arbetandes. Suttit tysta i flera timmar. Tysta just för att inget behövs sägas.
Det är just det som är det fina med vår vänskap, att det inte känns krystat. Att vi inte behöver smsa eller höras av varje dag, vecka eller ens varje månad. När vi hörs av, tar vi vid där vi slutade. Vi vet var den andre finns, när vi behöver det.
Ks pojkvän heter Ola. Ola är bra för K. Han tar ner henne på jorden lite, haha. Nej skämt åsido. Ola är en bra kille, en sån man önskar att alla skulle ha.
K har alltid gett mig råd om ditten och datten, tyvärr har jag inte alltid gjort som hon sagt, haha.
K är den jag först ringer/smsar/annan form av kommunikation om något hänt. Ofta behöver jag inte berätta allt eftersom hon läser mig som en öppen bok lika bra som jag läser henne.
Vår vänskap är otroligt stark även om vi inte alltid tycker likadant, och detta kan ibland leda till "dispyter". Det är väl så det ska vara. Man måste "irritera sig" (fel ordval, men hittar inget bättre) på varandra någon gång.
Ja, det är självkart att jag varit avundsjuk på K! Absolut! Hon ser bra ut och har sunda inställningar, säger vad hon tycker, är ärlig och rak.
Jag vet inte vad jag skulle gjort utan K. Hon finns alltid med mig liksom, även om vi inte hörs av på flera veckor. Jag tror och hoppas att jag aldrig kommer att behöva fundera på saken heller, jag hoppas självklart att vår vänskap kommer att bestå livet ut, för
Kristina Linnéa Lantz - jag älskar dig precis som du är!
Personliga pronomen
hur dessa används i nominativ och ackusativ.
Verben singen - springen
Verben singen, sitzen, sollen, sprechen och springen är läxa till fredag 18 mars. Tänk på att sollen är ett modalt hjälpverb (slutar på -t i perfekt samt annat böjningsmönster i presens) och att springen är ett rörelseverb och därmed böjs med sein.
singen = sjunga
sitzen = sitta
sollen = ska, bör, lär vara
sprechen = prata
springen = hoppa
presens
ich singe – sitze – soll – spreche – springe
du singst – sitzt – sollst – sprichst – springst
er, es, sie singt – sitzt – soll – spricht – springt
wir singen – sitzen – sollen – sprechen – springen
ihr singt – sitzt – sollt – sprecht – springt
sie, Sie singen – sitzen – sollen – sprechen – springen
perfekt
ich habe gesungen – habe gesessen – habe gesollt – habe gesprochen – bin gesprungen
du hast gesungen – hast gesessen – hast gesollt – hast gesprochen – bist gesprungen
er, es, sie hat gesungen – hat gesessen – hat gesollt – hat gesprochen – ist gesprungen
wir haben gesungen – haben gesessen – haben gesollt – haben gesprochen – sind gesprungen
ihr habt gesungen – habt gesessen – habt gesollt – habt gesprochen – seid gesprungen
sie, Sie haben gesungen – haben gesessen – haben gesollt – haben gesprochen – sind gesprungen
Sätt sedan in i meningar.
Ich singe oft. ---- Ich habe oft gesungen.
Wir sitzen immer im Park. ---- Wir haben immer im Park gesessen.
Du sollst baden! ---- Du hast baden gesollt!
Antonia spricht sehr laut. ---- Antonia hat sehr laut gesprochen.
Alex springt hoch! ---- Alex ist hoch gesprungen!
Verben singen - springen
Verben singen, sitzen, sollen, sprechen och springen är läxa till fredag 18 mars. Tänk på att sollen är ett modalt hjälpverb (slutar på -t i perfekt samt annat böjningsmönster i presens) och att springen är ett rörelseverb och därmed böjs med sein.
singen = sjunga
sitzen = sitta
sollen = ska, bör, lär vara
sprechen = prata
springen = hoppa
presens
ich singe – sitze – soll – spreche – springe
du singst – sitzt – sollst – sprichst – springst
er, es, sie singt – sitzt – soll – spricht – springt
wir singen – sitzen – sollen – sprechen – springen
ihr singt – sitzt – sollt – sprecht – springt
sie, Sie singen – sitzen – sollen – sprechen – springen
perfekt
ich habe gesungen – habe gesessen – habe gesollt – habe gesprochen – bin gesprungen
du hast gesungen – hast gesessen – hast gesollt – hast gesprochen – bist gesprungen
er, es, sie hat gesungen – hat gesessen – hat gesollt – hat gesprochen – ist gesprungen
wir haben gesungen – haben gesessen – haben gesollt – haben gesprochen – sind gesprungen
ihr habt gesungen – habt gesessen – habt gesollt – habt gesprochen – seid gesprungen
sie, Sie haben gesungen – haben gesessen – haben gesollt – haben gesprochen – sind gesprungen
Sätt sedan in i meningar.
Ich singe oft. ---- Ich habe oft gesungen.
Wir sitzen immer im Park. ---- Wir haben immer im Park gesessen.
Du sollst baden! ---- Du hast baden gesollt!
Antonia spricht sehr laut. ---- Antonia hat sehr laut gesprochen.
Alex springt hoch! ---- Alex ist hoch gesprungen!
Min familj
Min mamma är en lugn människa som är väldigt teknisk. Hon jobbade på FK tidigare men sade upp sig då hon skulle bli tvungen att pendla 4 timmar varje dag efter omorganisationen. Nu jobbar hon med uthyrningen. Hon är ca 162 cm lång och har kort brunsvart hår och har sett ungefär likadan ut de sista 30 åren. För några år sedan fick mamma diabetes, en omställning så klart men hon har klarat det bra.
Min pappa är en arbetsnarkoman som sällan är stilla. Han tar alltid på sig alldeles för mycket jobb och det drabbar så klart honom själv i slutändan. Han är duktig på att steka pannkakor, i övrigt lämnar han gärna över köksaktiviteterna till mamma. Pappa jobbar hemma med jordbruket. Han är bra på många saker. Pappa är den som jag är mest lik, i alla fall till sättet. Utseendemässigt är jag nog en blandning, men jag har min mammas mörka färger.
Min äldsta lillasyster är 2½ år yngre än mig. Hon är född en julaftonskväll för drygt 27 år sedan. Hon utbildade sig också till lärare, och arbetar tillsammans med våra gamla lärare. Till vardags tycker hon om att ränna på Friskis & Svettis och pussa på Tobias. Vi är inte särskilt lika, varken till sätt eller utseende.
Min yngsta lillasyster är en sladdis. Hon är tolv år yngre än mig, och det är ingen hemlighet att jag inte tyckte att det var nån höjdare att få ett syskon då. Som tur var ändrades detta så fort hon såg dagens ljus en kväll i augusti för snart 18 år sedan. Till vardags går hon andra året på gymnasiet, samhällsprogrammet med ekonomiinriktning, pussar på Jonas och simmar. Det är även hon som är mest lik mig, både utseendemässigt och till sättet. Jag känner igen så oerhört mycket i det hon gör och säger.
Mitt namn
Mina tre namn blev Jenny Ingrid Marie.
Namnet Jenny betyder vänlig. Jenny är ett kvinnonamn och är en engelsk kortform av Johanna och en smekform av Jane. Kan även vara en smeknamnsform för Jennifer. Det finns också ett rumänskt namn som stavas Jeni, som har betydelsen vit, mjuk. Namnet har använts i Sverige sedan 1767. Jenny var en av kometerna på namntoppen under 1980-talet. Namnsdag 6 oktober.
Ingrid är efter min mamma. Ingrid är ett kvinnonamn med nordisk ursprung. Den ursprungliga formen av namnet var Ingifridh. Första delen av namnet kommer från ett gammalt gudanamn med oklar identitet och andra delen av fridher "vacker, älskad". Namnsdag 9 oktober.
Marie är en fransk form av Maria som använts i Sverige sedan 1690-talet. Namnet är dock ovanligt på de yngsta idag, något som kan förklaras av att namnet var ett modenamn för deras föräldrageneration. Maria har ett arameiskt ursprung och kan betyda morsk eller trotsig. Förr delade Marie namnsdag med Maria (28 februari), och i nin värld har jag fortfarande namnsdag denna dag ;)
Boken om mig, lite tips
Verben schreiben - sein
Verben schreiben, schreien, schwimmen, sehen och sein är läxa till fredag 11 mars. Tänk på att schwimmen är ett rörelseverb och därmed böjs med sein. Tänk även på att sein böjs med sein.
schreiben = skriva
schreien = skrika
schwimmen = simma
sehen = se
sein = vara
presens
ich schreibe – schreie – schwimme – sehe – bin
du schreibst – schreist – schwimmst – siehst – bist
er, es, sie schreibt – schreit – schwimmt – sieht – ist
wir schreiben – schreien – schwimmen – sehen – sind
ihr schreibt – schreit – schwimmt – seht – seid
sie, Sie schreiben – schreien – schwimmen – sehen – sind
perfekt
ich habe geschrieben – habe geschrien – bin geschwommen – habe gesehen – bin gewesen
du hast geschrieben – hast geschrien – bist geschwommen – hast gesehen – bist gewesen
er, es, sie hat geschrieben – hat geschrien – ist geschwommen – hat gesehen – ist gewesen
wir haben geschrieben – haben geschrien – sind geschwommen – haben gesehen – sind gewesen
ihr habt geschrieben – habt geschrien – seid geschwommen – habt gesehen – seid gewesen
sie, Sie haben geschrieben – haben geschrien – sind geschwommen – haben gesehen – sind gewesen
Sätt sedan in i meningar.
Oliver schreibt. ---- Oliver hat geschrieben.
Du schreist. ---- Hast du geschrien?
Ich schwimme gern. ---- Ich bin gern geschwommen.
Wir sehen eine Katze. ---- Wir haben eine Katze gesehen.
Wo sind Sie, Frau W? ---- Wo sind Sie gewesen, Frau W?
Positiva människor
Strax efter jul bestämde jag och åttorna att vi skulle ha bilder på kända tyskar, österrikare och schweizare uppe på väggen. Efter hand blev detta projekt mer kallat positiva tyskar, österrikare och schweizare. Vi fick ihop en hel del namn, och nu är väggen i stort sett färdig. Resultatet:
(Lägg märke till att en viss herr Hitler INTE finns med på väggen. Han räknas således inte som positiv inne hos oss.)
Verben schreiben - sein åk 8
Verben schreiben, schreien, schwimmen, sehen och sein är läxa till onsdag 9 mars. Tänk på att schwimmen är ett rörelseverb och därmed böjs med sein. Tänk även på att sein böjs med sein.
schreiben = skriva
schreien = skrika
schwimmen = simma
sehen = se
sein = vara
presens
ich schreibe – schreie – schwimme – sehe – bin
du schreibst – schreist – schwimmst – siehst – bist
er, es, sie schreibt – schreit – schwimmt – sieht – ist
wir schreiben – schreien – schwimmen – sehen – sind
ihr schreibt – schreit – schwimmt – seht – seid
sie, Sie schreiben – schreien – schwimmen – sehen – sind
perfekt
ich habe geschrieben – habe geschrien – bin geschwommen – habe gesehen – bin gewesen
du hast geschrieben – hast geschrien – bist geschwommen – hast gesehen – bist gewesen
er, es, sie hat geschrieben – hat geschrien – ist geschwommen – hat gesehen – ist gewesen
wir haben geschrieben – haben geschrien – sind geschwommen – haben gesehen – sind gewesen
ihr habt geschrieben – habt geschrien – seid geschwommen – habt gesehen – seid gewesen
sie, Sie haben geschrieben – haben geschrien – sind geschwommen – haben gesehen – sind gewesen
Sätt sedan in i meningar.
Oliver schreibt. ---- Oliver hat geschrieben.
Du schreist. ---- Hast du geschrien?
Ich schwimme gern. ---- Ich bin gern geschwommen.
Wir sehen eine Katze. ---- Wir haben eine Katze gesehen.
Wo sind Sie, Frau W? ---- Wo sind Sie gewesen, Frau W?