Johan hatar orientering

Japp, idag har 7B haft läsförståelse om Johan som hatar orientering. Dessa rättas i skrivande stund, och kommer att tas med i omdömesskrivningen.

Bearbetning av text

Kontrollera följande:

# Har du använt dig av dina kunskaper kring det ämne du har valt att skriva om?
# Röd tråd - hänger innnehållet ihop? Är det något som behöver utvecklas?
# Stryk det ointressanta
# Styckeindelning
# Rätt tidsform?
# Omväxlande meningar - lång och korta. Använd dig av olika samordnande konjunktioner för att binda ihop meningar (jag kom inte, eftersom bussen...., jag kom inte, därför att...)
# Skriftspråk (ej talspråk; kolla, dom, han spela fotboll, jag såg han)
# Punkt, komma, frågetecken...
# Stor bokstav
# Upprepningar
# Ta bort "slaskord" (så, ju, alltså...)
# Stavning

Låt gärna en kompis läsa igenom din text och fundera tillsammans på vad som skulle kunna förbättras!


Ursäkta att man vill bli lite älskad

En ny bok har kommit av författaren Johanna Thydell som bland annat har skrivit I taket lyser stjärnorna. Hennes nya bok heter Ursäkta att man vill bli lite älskad.

”Välkomna ska ni vara till Nora Jonassons liv! Här pluggar man till prov man ändå misslyckas på. Här blir man bjuden på fester men orsakar istället katastrofer på balkonger. Här är man vän med vänner som plötsligt tycker att man är ett riktigt svin. Här tror man att man är på ett visst sätt men så är man tydligen inte det."

Fast Nora har det egentligen inte så förfärligt. Inte skär hon sig i armarna eller stoppar fingrarna i halsen, men ändå känns det som om hon inte duger, inte är tillräckligt smart, snygg, smal, cool.

Hon försöker vara många till lags så att hon kan bli lite älskad. För att kunna hänga med brorsan och hans kompisar lär hon sig en massa om fotboll så hon kan säga massa smarta saker. Hon har planscher på väggarna av artister som hon knappt vet vem de är men de ska visst vara häftiga.
Efter en fest är det något som går snett och hennes bästa vän vill inte längre prata med henne. Nora förstår inte alls vad det handlar om och hon saknar sin vän något oerhört. För att dämpa saknaden skaffar hon en pojkvän. Men vad tycker hon om honom egentligen? Fyller han inte mest ett hål som inte går att fylla med någon annan än den som borde finnas där?

 


Bokrecension 3

Läsning av skönlitterär bok, år 8

Du ska samla minst 10 citat ur boken. Det kan vara något som du tycker var bra skrivet, roligt, eller på annat sätt intressant. 

Om du lämnar in på lösblad, handskrivet eller dataskrivet spelar ingen roll.


Gör så här:


# Berätta först vad boken heter och vem som har skrivit den.
# Under tiden du läser samlar du citaten. De ska vara jämnt fördelade ur boken.
# Skriv ner citaten med citationstecken kring. Skriv upp sidnumret.
# Förklara i vilket sammanhang det står, t ex Det här är när Jonathan…
# Förklara varför du har valt just det citatet.
# När du är färdig med dina tio citat eller fler avslutar du med ett omdöme om boken.

 

 


Bokrecension 2

Läsning av svenska författare, år 9

Du ska samla minst 10 citat ur boken. Det kan vara något som du tycker var bra skrivet, roligt, eller på annat sätt intressant. 

Om du lämnar in på lösblad, handskrivet eller dataskrivet spelar ingen roll.

Gör så här:

  • Berätta först vad boken heter och vem som har skrivit den.
  • Under tiden du läser samlar du citaten. De ska vara jämnt fördelade ur boken.
  • Skriv ner citaten med citationstecken kring. Skriv upp sidnumret.
  • Förklara i vilket sammanhang det står, t ex Det här är när Jonathan…
  • Förklara varför du har valt just det citatet.
  • När du är färdig med dina tio citat eller fler avslutar du med ett omdöme om boken.

Bokrecension 1

Du ska läsa en skönlitterär bok som du själv har valt, samt skriva om boken när du läst ut den. Skriv om följande i din text:


Titel och författare
Vad heter boken och vem har skrivit den? Vad vet du om författaren?


Beskriv bokens handling
Sammanfatta bokens handling ganska kort, gärna utan att avslöja slutet!


Beskriv huvudpersonen
Vem är huvudpersonen i boken? Presentera honom eller henne ingående! Hur är han eller hon som person, dvs vilka egenskaper har personen? Hur ser personen ut? Vad gör han eller hon? Familj? Vänner? Vad väcker personen för tankar hos dig?


Beskriv miljön
När och var utspelar sig boken? Hur ser det ut där? Vad spelar miljön för roll i bokens handling?


Egna tankar, åsikter, reflektioner
Vad tyckte du om boken? Varför tyckte du så? Vad tänkte du särskilt på när du läste den? Väckte den några speciella tankar/känslor hos dig? Skulle du rekommendera boken till någon annan? Varför?/Varför inte?


Du behöver inte ha underrubriker i din text, utan skriv en löpande text indelad i stycken. Du ska skriva ungefär en datorskriven sida – kvalitet går före kvantitet! (Bättre att skriva en kort text som är bra än en lång som är sämre!)

OBS! Innan du lämnar in din recension så tänk på att

·        kontrollera din stavning.

·        se till så att sammanhängande ord sitter ihop.

·        kontrollera att alla meningar är riktiga och lagom långa.

·        se till att du har delat in texten i lagom långa stycken.

 
MÅL
Läsa
Att genom läsningen utveckla ditt språk.
Att ta del av upplevelser, åsikter, värderingar och miljöer som du möter i boken.
Att fundera medan du läser och att jämföra bokens innehåll med erfarenheter du själv har.

Skriva
Att använda ditt språk på bästa sätt och skriva en sammanhängande text.
Att beskriva bokens handling, personer, miljö osv.
Att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor i skrift.


KRITERIER
Godkänd
Du har skrivit en text om din bok som innehåller alla delar (något om författaren, beskrivning av huvudpersonen, miljö, handling samt egna tankar). Din stavning är så pass bra att det går att förstå vad du har skrivit, och din text är indelad i meningar och stycken.

Väl godkänd – Mycket väl godkänd
Du har skrivit en välformulerad text som innehåller alla delar (något om författaren, beskrivning av huvudpersonen, miljö, handling samt egna tankar). Ditt språk är korrekt och uttrycksfullt och du har jämfört, analyserat och satt ord på dina egna reflektioner.


Texttriangeln

Texttriangeln illustrerar skrivprocessen och de olika kunskaper och färdigheter som en skribent behöver. De övre nivåerna i triangeln är mer omfattande och komplexa, medan de nedre är mer begränsade. Ju bättre man behärskar de lägre nivåerna, som frågor kring meningsbyggnad eller rättskrivning, desto mer energi kan man använda för frågor kring struktur eller innehåll. Även om man i praktiken för det mesta arbetar på flera nivåer samtidigt anger texttriangeln en progression från de övre till de nedre nivåerna. De övre nivåerna behöver adresseras före de nedre för att texten ska bli bra. Att ge återkoppling på de övre nivåerna är krävande men viktigt och kan leda till omfattande förbättringar av texten.


Skrivprocessen

1. Idékläckningsfras. Skriv ner alla dina idéer kring uppgiften. Det spelar ingen roll om du skriver huller om buller, som punkter, mindmap/tankekarta eller stödord; det viktiga är att du får ner allting på papper. Här kan du fylla på med mer idéer som dyker upp under arbetets gång.

2. Strukturering. Försök att organisera och strukturera dina idéer under olika rubriker. Dra streck eller markera på annat sätt vad som hör ihop med vad.

3. Skriv ett utkast. Skriv ditt första utkast som en ”luftig” text (till exempel med text på varannan rad) där det finns gott och plats för att göra ändringar, tillägg samt få respons och kommentarer av kamrater och lärare. Ditt utkast bör innehålla en korrekt styckeindelning samt en tydlig inledning, text och ett avslut.

4. Kamratrespons. Hjälp varandra att kontrollera, ge tips och idéer, förslag på förbättringar osv.

5. Kompletteringar. Åtgärda det som kom fram vid kamratresponsen.

6. Språkgranskning och renskrivning. I samband med att du skriver rent din text är det nu dags att bli ytterst petig med meningsbyggnad, ordval, stavning och användandet av skiljetecken.

7. Kamratrespons. Hjälp varandra att kontrollera att allt har blivit rätt och riktigt!


Lästimme med 7B

Det är helt tyst i sal 18. 7B har lästimme.

Förra veckan hade vår bibliotikare Sara bokprat med 7B och gav tips på böcker. Den bok som flest ville läsa efter Saras besök var Tiger av Jeff Stone. Tiger är den första delen av fem i en serie. Uppföljaren heter Apa. Böckerna handlar om fem unga killar det gamla Kina, för 350 år sedan. Det hemliga Shaolinklostret där Fu (=Tiger) har växt upp anfalls av kejsarens trupper. Alla de andra munkarna massakreras. Fu och de 4 andra föräldralösa pojkar som är hans enda familj måste fly. De 5 överlevande pojkarna delar på sig och springer in i skogen. I denna bok får vi sedan följa Tigern på hans allt annat än raka väg till insikt och mognad.

Så här ser tre av böckerna i serien ut:

   

Magnus Nordin

Gillar du spänning? Då ska du absolut läsa Magnus Nordin! Böckerna passar både killar och tjejer. För tillfället läser jag högt ur Prinsessan och mördaren för 8B som arbetar med tema deckare.

Här är bilder på några av hans böcker:

     

Ett barn

Ett barn som kritiseras
lär sig att fördöma.


Ett barn som får stryk
lär sig att slåss.


Ett barn som hånas
lär sig blyghet.


Ett barn som utsätts för ironi
får dåligt samvete.


Men ett barn som får uppmuntran
lär sig förtroende.


Ett barn som möts av tolerans
lär sig tålamod.


Ett barn som får uppleva rent spel
lär sig rättvisa.


Ett barn som får känna vänskap
lär sig vänlighet.


Ett barn som får känna trygghet
lär sig tilltro.


Ett barn som blir omtyckt och kramat
lär sig att känna kärlek i världen.


Repetition av verb

Åttorna repeterar nu så här i början av terminen. Just nu har vi arbetat en del med verb, och det behövs efter ett långt sommarlov.

Läxa till onsdag v 37 är att kunna haben och sein-böjningen samt att använda dessa.
Läxa till fredag v 37 är att kunna böja arbeiten, baden, öffnen samt att använde dessa.

Glosboken

Idag har de nya sjuorna fått registrera sig på www.glosboken.se, där de skaffat varsitt konto. Glosboken är ett väldigt bra hjälpmedel när man ska lära sig glosor och öva inför prov. Det räcker med ett konto per person, vilket innebär att eleverna kan utnyttja detta både till engelska och språkval. Perfekt!

Läxa v 37 torsdag: kunna stava och uttala siffrorna 0-10.
Läxa v 38 torsdag: kunna stava och uttala siffrorna 11-20.

RSS 2.0