Betygskriterier Boken om mig

Målsättningen för detta arbete grundar sig på skolverkets strävansmål gällande svenskämnet, vilket (i detta fall) innebär att eleven:

# utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,

# utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,

# genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,

# förvärvar insikt i hur lärandet går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.

 

 

Betygskriterier:

Godkänd

Eleven deltar aktivt i arbetet under lektionstid och följer uppsatta tidsramar.

Eleven har skrivit 16 kapitel i boken om mig med relevant och förståeligt innehåll.

Eleven har tagit hjälp av skrivprocessen för att utvecklas språkligt.

Eleven har arbetat med det vidgade textbegreppet för att förstärka det skriftliga innehållet.

 

Väl Godkänd (förutom ovanstående)

Eleven har skrivit minst 20 kapitel i boken om mig med relevant och lätt förståeligt innehåll.

Eleven använder skrivprocessen och texttriangeln (se nedan) som verktyg för att bearbeta och förbättra sin egen och andras texter.

Eleven använder sin fantasi för att ge Boken om mig en personlig prägel.

Eleven använder fantasi och kreativitet för att förstärka textens budskap med bilder.

Eleven använder sig i hög grad av korrekt meningsbyggnad och uttrycker sig med variation i språket.

Eleven visar säkerhet gällande stavningsregler och använder styckeindelning och skiljetecken som ett medel för att underlätta för läsaren.

 

Mycket Väl Godkänd (förutom ovanstående)

Eleven använder bild och text för att förstärka budskap samt ge uttryck för och gestalta reflektioner, känslor, erfarenheter och lärdomar.

Eleven visar stor säkerhet gällande skrivreglerna.

Elevens texter visar på god struktur, mycket god språklig variation och stor språklig medvetenhet.

Eleven reflekterar över sin egen lärandeprocess.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0